"L´escriptor es aquell a qui escriure li resulta més difícil que a la resta de persones". Thomas Mann.

"La terra de ma terra és pols del meu camí
que a mon dolor s’aferra i mai no fuig de mi." Bernat Artola.



diumenge, 17 de novembre del 2013

Les Palmeretes de Castelló.


Parlarem de les palmeres, no del putiferi, no som vulgars com algun maleducat ens ha insultat en àmbits albinegres... Les Palmeretes de Castelló, perquè a altres indrets també hi ha, com al Perellonet de Sueca, on tenia una casa una amiga, Mari Carmen, i també l´il.lustre Vicent Andrés Estellés
No ens desviem, tornem al meu barri, a l´avinguda Caputxins, on he jugat a futbol de menut... eixes palmeres que estan morint eren els postes, els pals de les porteries. No passaven massa cotxes, algun 600 com el de la foto.
Doncs el Rhynchophorus ferrugineus de farragós nom, picudo roig per als enemics, ha arrasat en eixes Phoenix canariensis, palmera canària, la espècie que composava eixes palmeretes, en diminutiu, perquè es deguen plantar almenys farà uns 80 anys, els meus pares ja les coneixien. Mireu quin enllaç més xulo:

http://recuerdosdecastellon.wordpress.com/category/avda-capuchinos/

Carro i tot !



Sembla que el roig este, res a veure amb el presi dels groguets, ha acabat amb 58 de les 60 canariensis primigènies. Tres tales, 26 en la darrera que deixen un aspecte desolador al recòrrer este emblemàtic passeig que arribava fins la plaça Juan XXIII on s´obria la sèquia major, la sequiota... (no entrem a parlar de muralles i història sotarrades a Castelló que em pose nerviós i no ho dic per la sèquia, ja ho sabeu...) quan vestit o no amb samarreta del Barça apuntava a la part interior de la soca de la palmera, ara tocó que fa mal olor i mal al cor.

Altre enllaç, de Jose Albalat: Las sufridas palmeras, 26-01-2010.
http://www.elperiodic.com/opinion/jose

palmeres afectades

Per acabar celebrem el 20 de novembre, dia de les lletres valencianes, amb un fragment de Tombatossals que parla de palmitos i margalloneres, una mena de palmeres enanes:

- Senyor Rei Barbut -va dir Cagueme interrumpint- lo que vós voleu és que arrabassen i tiren fora margallons, puix se veu que asseciats esteu de filloles i cabota*; ara voleu albercocs i tarongetes...
- I bona verdura -va dir Bufanúvols-; però permeteu que los palmitos* no els arrabassen tots... que ne queden per a graneres.

(Tombatossals en la cort del rei Barbut) pàg 102, L´Estel.

Filloles i cabota: és allò millor del margalló. La cabota és la medul.la d´aquest.
Palmitos: les fulles de la margallonera.

9 comentaris:

  1. Había hecho un comentario que ha desaparecido por obra y gracia de San Guguel para lamentarme por la desaparición de uno de los signos distintivos de MI BARRIO. Cuando tenía que indicarle a alguien dónde estaba mi casa, en vez de decirle que la final de la Avenida Capuchinos era más cómodo decir que al final del paseo de Las Palmeretes y todo el mundo lo entendía.
    Esperemos que encuentren una solución y que los niños puedan seguir usando las palmeras como porterías, por supuesto, con el permiso de los los coches.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tu comentario/limbo habrá sido talado por la impotente autoridad...

      ¡ Hola J.J. ! sabía que te llegaría, je,je, tú eres uno de esos defensas duros que jugaban en la plaza papal, en las Palmeretes stadium o en Les Afores del Raval... aclarar q el paseo sigue ahí, hasta la "rotonda de les canyes" y replantarán las palmeras triste y espectacularmente serradas. Pero habremos perdido una "cosa de tota la vida". En fin, aquí en el Antic Regne todo desaparece, restos htcos, Canal Bou, el molt Honorable/ganaslocasdedeclarar... esperemos no entierren los tocones de palmera y pongan un TRAM y puedas seguir indicando TU BARRIO CASTELLONENSE al prójimo.

      ¡ Un abrazo, "Rei Barbut" !

      Aclaración indiscreta: el gran J.J nos escribe desde tierras del homo heidelbergensis ¡ Saludos al nº 5 Miguelón ! (igual alguien nos acusa de vulgares...) ¡ Vulgares y titiriteros ! salut i PPO !

      Elimina
  2. Joder con el picudo rojo. Aquí donde yo vivo es un auténtico asesino, pero parece que está siendo controlado. Todo parece ser que empiezo trayendo unas palmeras egipcias hace ya unos añitos y casualmente,a esta zona mía. No sabía que la plaga ya había llegado tan al norte. En fin, a ver si replantan de nuevo esas palmeras, peroooooooo, me temo que arrancar esas raíces para replantar, será harto imposible.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Xé Toni, m´alegre !

      El egipcio es el picudo ferrugineus, se ve que vino en el 2004 al País Valencià con esas palmeras y a Castelló en 2007; afecta más a las canarias "castellonensis" que a las datileras d´Elx según un estudio de la Universitat Jaume I local.

      Han replantado ya algunas, así que no debe ser tan complicado... de todas formas el panorama actual es una serie de tocones serrados a la altura de "la base del poste".

      Elimina
    2. Els socialistes, eixos del pelut Colomer, diuen que no s´ha fet res. Hi ha fotos de Gonzalo Romero que demostren clarament que... s´ha fet la foto que pertocava.

      Elimina
  3. Lo del picudo rojo ha sido un escándalo, del que no se habla, porque ya hay demasiados. Total dejadez de las instituciones. Falta total de coordinación y ausencia de medios. Y no hablo más, que me caliento.

    ResponElimina
  4. Parece que estás enterado, tocayo ! Eso de la dejadez de las instituciones me suena demasiado y en muchas cuestiones en esta terreta... "meninfotisme institucional". Aquí les va el "virtualisme megalòman". Perretes tb se han gastado... ¡ Uy, aquí hay tema ! ¿lo escribes tú o yo ? Dirán que me escondo tras vulgar pseudónimo...

    Se ve que el traductor ha calado pues al menos J.J. es caballero castellano y castellanolector. El picudo también habrá picado algo.

    ResponElimina
  5. Misser Hoangho! Jugava vostè al futbol amb porteries grandària de bou! No entenc això del picudo rojo. ¿És Santi Cazorla quan juga amb la Roja? I que malpensats que són vostès. Les institucions han fet el que sempre fan: fer com que havien fet sense fer res del que havien de fer. Muuuuuuuu

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja he dit que ere "Palmeretes stadium", a lo gran, el problema seria discernir el travesser, imaginari i en funció de l´alçada del porter. Després per descomptat la llei de la botella y del vaso. Els porters, els grans marginats... amb permís del gran DRAGOMIR RACIC, mite, "en la porteria y con el nº 1" (Ximo Alcón dixit) i al 3er lloc del blog !

      Bonico i verídic embarbussament, muuuuu, Atunero, el felicite.

      Elimina