"L´escriptor es aquell a qui escriure li resulta més difícil que a la resta de persones". Thomas Mann.

"La terra de ma terra és pols del meu camí
que a mon dolor s’aferra i mai no fuig de mi." Bernat Artola.



diumenge, 19 de desembre del 2010

LAPSUS LINGUAE






L´altre divendres escoltava els destarifos il.luminats de Juanjo Millás en La ventana, acompanyat de Gemma Nierga (ell, no jo). Tractaven la confusió de paraules, el seu significat. Comentava el problema que havia tingut de menut amb l´olla INEXORABLE-INOXIDABLE. A tots en haurà passat, els camins del llenguatge són INEXCRUTABLES ? inexorables? inoxidables?, al estil de Paco Martínez Soria "me es indiferente usease inverosímil". Jo recorde dir la CIBERNÉTICA en lloc de CINEGÉTICA, volía fer-me l´erudit i vaig fer el panoli.
Tinc una recopil.lació d´errors anotats per un relat, però com les muses estan totes inspirant estàtues a Ripollés he decidit posar al blog alguns SENSE ÀNIM DE BURLA DE NINGÚ, TOTS EN FEM, només per compartir estes curiositats amb el proïsme.
El meu lloc de treball és una mina, (CASTENALLO dic castellano, eh? ) ens demanen MÓNIMES, EXTRÀCTORS o SUSTRATOS, diners DESPARRAMAOS o DESPARTÍOS, 200 EBROS o LEUROS, EJEMPLARIOS, SUPLICADOS... Paguem DERRAMES, no DERRAMAS, simestres... No tenim morosos (insòlit) tenim AMOROSOS.
Una font de creativitat que els companys d´oficina recollim com a "puristas del lenguaje". Un hit-parade:
- "Cómo pasa el tiempo. Es IMPRESCINDIBLE"

- ¿Qué se va al extranjero?
- ¡Al extranjero no, a Perú !

- ¿Su hija está en Lima?
- En Lima o Perú, no lo sé.

- ¿ Con T de Tarragona?
- No, con T de Toledo.

Un altre mite en PERLAS DE DICCIÓN és un "periodista-historiador" d´una tele local. A més de POGRAMA, FACISTA, EX PROCESO, ANTITÉSIS, "España levantada en ASCUAS", pareix té dislèxia: PANIGÉRICO per panegírico, DÁVIDA per dádiva.
Un cantant: "se suda más en invierno, puede parecer una CONTRARIEDAD, pero es así". Igual volía dir contradicción.
Ara recorde! Gillan i jo teniem un treball de COU: LAPSUS LINGUAE. Ja el buscaré, n´hi hauran joies també...
... ja el tinc, en perfecte estat de conservació (s. XX). Posem errors de tots el professors inclós el de Llengua, ha,ha. I nostres també, eh? La nota va ser "B. BIEN". Document històric, jo es que ho guarde tot, estic fregant el síndrome eixe de Diógenes.

2 comentaris:

  1. Ei, molt bó, m'he rist sobre tot amb això de "morosos" i "amorosos". Es que tots en tenim ja uns quants a les nostres espatlles, i més quan més majors ens fem. Jo avui m'he confós i després he rectificat i no sé qué ha sigut pitjor, en fi, hi ha que acceptar que de vegades quedem com uns panolis, que li anem a fer.

    Salut :)

    ResponElimina
  2. Genial! La inventiva humana no té límits! Divertidíssim!

    Dues aportacions:

    Un amic meu a un altre, cabrejat amb ell: "Eres una rata immune." Volia dir-li, potser, rata vacunada?

    Una dona a una altra, per alabar la seua bellesa: "Estàs feta una sífilis." Sense comentaris.

    Espere que cap dels autors d'aquestes frases entre en aquest bloc...

    ResponElimina