"L´escriptor es aquell a qui escriure li resulta més difícil que a la resta de persones". Thomas Mann.

"La terra de ma terra és pols del meu camí
que a mon dolor s’aferra i mai no fuig de mi." Bernat Artola.



diumenge, 20 de gener del 2013

La importancia de los ríos.


Aprovechando que el Pisuerga pasa por Valladolid y siguiendo con el tono amarillento del blog vamos a hablar de los ríos con esta imagen inicial del Hoang Ho o río Amarillo también conocido como el Indomable. El otro río chino importante es el Yang Tsé Kiang o Azul que en ocasiones se transforma en rojo, o sea, ¡ blaugrana !

Faemino y Cansado opinan, además de que el Museo del Prado está desaprovechado, que los ríos están muy bien pensados... y así es porque ya lo dijo Jorge Manrique en sus Coplas...:
 
 Nuestras vidas son los ríos        
que van a dar en la mar,
que es el morir;
allí van los señoríos
derechos a se acabar
y consumir;                          
allí los ríos caudales,
allí los otros medianos
y más chicos,
y llegados, son iguales
los que viven por sus manos          
y los ricos.

O Heráclito en sus disquisiciones filosóficas:

 En los mismos ríos entramos y no entramos, [pues] somos y no somos [los mismos]» (citado erróneamente, debido a una obra de Platón, como «Ningún hombre puede bañarse dos veces en el mismo río»)

En la novela El médico de Noah Gordon simbolizan las distintas religiones. En este caso, el mar donde desembocan representa el alcanzar a Dios, el Cielo.

                                    La paz del río Araguaia, el de Pere Casaldàliga.

Todo esto viene por la frase oída por todos en más de una ocasión referida a nuestros estudiantes: ¡ Y no se saben los ríos de España ! ... verbigracia: el Miño con su afluente el Sil ... de hecho, creo era más fundamental memorizar esta retahíla que conocer la idiosincrasia de los gallegos, con sus características, incluidos por y para su desgracia, los caciques.
Parece una antigua obsesión... ignorando y desafiando neciamente, a lo Ignatius J. Reilly, las leyes pedagógicas más elementales ( aprendizaje de lo particular a lo general, de lo local a lo universal...). Primer el Millars o el riu Sec i després el Volga o el Hoang Ho, siempre pasando por Valladolid, por supuesto.   
 
                                     El Pisuerga a su paso por Valladolid.

dimecres, 16 de gener del 2013

El desierto de los tártaros. Dino Buzzati.



Esta novela de Dino Buzzati es la que tenía que ser y no fue, al menos de momento, en el club de lectura. La comencé en la Casa del libro mientras mi hija homenajeaba al puto consumismo esta vez navideño, me enganchó y me la autoregalé. Recomendada por el amigo Joan Antoni, entendido lector, me ha parecido una extraña pena próxima a la felicidad, como dice el narrador omnisciente que siente Drogo, militar protagonista, quien se habitúa a la ridícula vida militar en una fortaleza al lado de un desierto. 
Como corro el riesgo de que no me lea nadie, tan sólo vomitaré alguna frase del libro como costumbre habitual, procurando tengan enjundia y sin pisotear su lectura, la cual recomiendo. Si queréis una gran crónica os dejo esta de Gww Wonder:
 

¿Por qué Drogo sentía deseos de silbar un poco, de beber vino, de salir al aire? ¿Quizá para demostrarse a sí mismo que era verdaderamente libre y estaba tranquilo? página 68 ALIANZA EDITORIAL.

Páginas 85-86 anáfora elocuente, explicativa : En hábito..., hábito... hábitos...

Creemos que a nuestro alrededor hay criaturas semejantes a nosotros y en cambio no hay sino hielo, piedras que hablan una lengua extranjera... pág.91 

Un sueño... capítulo11; noche memorable, capítulo 13 

Un velo de calígine se extendía lentamente por el cielo, subrepticio y uniforme. pág.145, capítulo 15 relacionado con el sueño.

Aquí arriba uno está un poco en el exilio, es preciso encontrar una especie de desahogo, es preciso esperar algo. pág.198

El tiempo corría... pág 221 el tiempo soplaba... pág 233

Del final no pongo nada, aunque esté plagado de grandes fragmentos. Esto es una pincelada i avant.

dissabte, 5 de gener del 2013

Regal de Reis: dos vídeos.


TRIANGULAR COMISSIÓ 90 ANIVERSARI CDCS.

Elaborat per Alejandro Moll, resum de 45 minuts amb final cinematogràfic inclòs... queda per a la història, almenys la nostra.



EXPOSICIÓ "DEL BLANCO AL ALBINEGRO".

Igualment d´ Alejandro, 30 minuts amb explicacions de Miguel Ángel i Conrado per conèixer la història del nostre club i extraordinari record d´esta exposició que demà acaba amb gran acceptació. 

Si voleu entrada cultural, llegiu la immediatament anterior d´Atunero, no té desperdici ni tampoc desaprofitament ! BON 2013 !!!!

divendres, 4 de gener del 2013

Èdip Rei, Freud i la novel·la negra



Què pot aportar un pobre bou a totes les anàlisis, consideracions, conclusions, divagacions, els rius de tinta que han desembocat en el mar de l’erudició, a totes les coses que s’han dit, a totes les especulacions, a totes les estupideses fins i tot, a totes les follies i a totes les teories que s’han embastat, desenvolupat o perpetrat al voltant i a partir de la tragèdia de tragèdies, Èdip Rei, del senyor Sòfocles?

Què pot aportar Atunero (que s’ha saltat el règim ara a Nadal, sí, però hi tornaré) a totes aquestes enciclopèdies de rutilant saviesa, a aquestos tractats que destil·len intel·ligència, molta intel·ligència i gens de pedanteria (he, he, he, muuuuu...)?

La resposta és: res. Així que parlaré de sexe. Sexe, sexe, sexe, sexe (a vore si eixim dalt de tot al google, misser Hoangho). Sexe, sexe, sexe, muuuuuuuuuuu... I per això copie aquest fragment, allò que diu Iocasta, l’esposa d’Èdip, abans de saber que també és sa mare, pensant que sa mare és una altra:

"Tú no sientas temor ante el matrimonio con tu madre, pues muchos son los mortales que antes se unieron también a su madre en sueños. Aquel para quien esto nada supone más fácilmente lleva su vida."

Freud s’ho va copiar, sí, fent bona eixa teoria que diu que la literatura explica intuïtivament el que després fixa la ciència. Era el mateix Freud qui ho deia? No ho recorde, la meua memòria de bou vell i bell és fràgil. El que és ben cert és que fa dos mil·lenis i mig es va plantejar una qüestió tan absolutament transgressora com el parricidi i l’incest. Aixo vol dir, en aquest cas, matar el pare i casar-se (gitar-se) amb la mare. Vés i busca un pel·li porno d’ara més trangressora que tot això. Freud s’ho va copiar, però va pagar els drets d’autor en posar el nom de l’heroi a la descripció del complex infantil que totbou coneix i que forma part de la seua teoria psicoanalítica, que també totbou coneix, sobretot Woody Allen.

A banda d’això, m’agradaria comentar (de la mateixa manera que m’agrada aquest gintònic que m’estic fotent), que Èdip Rei és la novel·la negra perfecta. Trama rocambolesca, sí, però això importava realment als grecs del segle V abans de Crist? Muuuuu... Potser sí, perquè només li van donar el segon premi, a Sòfocles, en el premi Planeta d’aquella època, per aquesta tragèdia que formava part d’una tetralogia de la qual només s’ha salvat Èdip. O la resta de la tetralogia era una merda, o van pensar que Èdip Rei no es vendria fàcilment a la Fira del Llibre d’Atenes, no ho sé. Però me n’estic anant, me’n vaig, me’n vaig del que volia explicar, de la novel·la negra, me’n vaig, me’n vaig per un altre gintònic (que xicotets són els gots d’avui dia).

La novel·la negra perfecta, sí, on el detectiu i el criminal són la mateixa persona, el mateix arquetip: aquell que vol fugir del seu destí, aquell que vol saber la veritat. I prou. Penge un fotograma de la pel·lícula de Passolini, molt recomanable per a humans i per a bovins. Però no per a la reialesa.